W styczniu 2024 odszedł Herbert Linge, postać nieodłącznie związana z historią marki Porsche.

Urodzony 28 lipca 1928 roku w Weissach, Linge już w młodym wieku fascynował się motoryzacją i po zakończeniu II wojny światowej podjął naukę w zakresie mechaniki samochodowej. Jego talent szybko został dostrzeżony przez samego Ferdynanda Porsche i Linge został przyjęty jako praktykant w biurze projektowym w wieku zaledwie 14 lat.

Jak przeniono produkcję modelu 365 do Stuttgartu, Linge stał się pierwszym mechanikiem Porsche. W ciągu kilku lat awansował na stanowisko głównego mechanika i odpowiadał za przygotowanie samochodów wyścigowych. Przy okazji, Linge miał okazję testować naprawiane samochody, łącznie z tymi przeznaczonymi na zawody. Pewnego dnia został poproszony o zastąpienie kierowcy podczas zawodów i tak rozpoczęła się jego przygoda jako kierowcy fabrycznego zespołu Porsche.

Herbert Linge startował w Carrera Panamericana, Targa Florio, Sebring 12 hours. Podczas wyścigu Mille Miglia z Hansem Herrmannem, ich Porsche 550 dojechało do zamkniętego przejazdu kolejowego, ale ponieważ pociąg był jeszcze daleko, obaj schylili głowy i przejechali pod szlabanem.

W 1965 roku Linge wystartował dopiero co wypuszczonym modelem w Rajdzie Monte Carlo. Była to pierwsza sportowa próba Porsche 911! Oprócz zwiększenia mocy z 130km na 150km, dodano „kontrolę trakcji”, czyli rurę przy tylnym zderzaku na której pilot (Peter Falk) mogł stać i dwa skórzane paski na klapie, za które mógł się trzymać, dociążając tył auta. Zajęli piąte miejsce.

Jednym z ciekawszych momentów w karierze Herberta Linge było jego zaangażowanie przy produkcji kultowego filmu „Le Mans” (Steve McQueen w roli głównej). Linge pełnił rolę doradcy technicznego, gdzie jego doświadczenie było kluczowe dla zachowania autentyczności i realizmu. Był również odpowiedzialny za obsługę techniczną samochodów używanych podczas kręcenia filmu i nawet zasiadał za kierownicą jednego z aut, które nagrywało wyścig do scen w filmie!

Gdy Ferry Porsche poszukiwał miejsca na stworzenie nowego ośrodka badawczego marki, to Linge zaproponował niekultywowany obszar obok miejsca swego urodzenia. Tak wybrano lokalizację Porsche w Weissach.


Miałem okazję poznać Herberta Linge. Spotkanie zostało zorganizowane przez czeskiego pasjonatę Martina Adamek, założyciela warsztatu Stuart Garage. Linge opowiadał o swoich przygodach z rajdów i wyścigów, o wypadkach na torze, o swoich działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Wydawał się być bardzo życzliwą osobą. Składając autografy na autach uczestników spotkania chodził już z trudem, ale z łatwością się uśmiechał.

Kategorie: historia

Pasja Porsche

Administrator strony Stowarzyszenia Pasja Porsche